Върховният административен съд (ВАС) отмени Постановлението на Министерския съвет от декември 2014 г. за определяне на нови размери на минималната работна заплата (МРЗ) за 2015 г.
Делото беше заведено през март от национално представителните работодателски организации Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес (БСК) и Българска търговско-промишлена палата (БТПП).
С постановлението бяха определени нови размери на минималната работна заплата за страната - 360 лв. от 1 януари 2015 година и 380 лв. от 1 юли 2015 г. Постановлението обаче не бе обсъдено от Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) преди приемането му.
Основен мотив за завеждане на съдебния иск беше именно непровеждането на задължителната по закон съгласувателна процедура в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество. Бизнес организациите оспорваха изцяло постановлението като незаконосъобразно. Според тях има съществено нарушение на административно-производствените правила.
Кодексът на труда предвижда задължителни консултации в рамките на НСТС, което според ВАС е част от процедурата по създаване на съответния нормативен документ.
Обсъждането на правителственото постановление за нов размер на МРЗ в Комисията по доходи и жизнено равнище към НСТС не освобождава Министерския съвет от задължението да проведе консултации в рамките на Съвета, отбелязват върховните съдии.
ВАС приема за основателно възражението на жалбоподателите, че обсъждането на проекта на Закон за държавния бюджет е съотносимо само към размера на МРЗ на държавните служители, но не изобщо към размера на МРЗ за страната. В този смисъл, според съда, проведените консултации по Закона за държавния бюджет не заместват изискването за консултиране и на правителственото постановление за минималната заплата.
„Обстоятелството, че МС не е длъжен да се съобразява с изразеното становище на работодателските организации, не означава, че не трябва да спазва процедурата по приемането на подзаконовия нормативен акт, а тя не подлежи на разширено тълкуване от страна на издателя на акта, а се спазва стриктно така, както е предвидено от законодателя“, пише още в мотивите на ВАС.
Върховните съдии смятат, че несъгласуването на проекта за постановление е съществено нарушение на административно-производствените правила и е самостоятелно основание за отмяна на постановлението.
Решението на ВАС подлежи на обжалване пред 5-членен състав на ВАС в 14-дневен срок.
КНСБ очаква МС незабавно да предприеме действия, чрез които съдържанието на постановлението за МРЗ да бъде внесено за обсъдждане в НСТС, след което да бъде обсъдено и прието отново от министрите в кабинета при спазване на процедурите, посочва се в позиция на синдиката.
Това действие трябва да приключи до края на май 2015 год., за да не се поставя под съмнение – МРЗ в размер на 360 лв. за месеците май и юни, както и в размер от 380 лв. за периода след 1 юли 2015 година, смятат от КНСБ. От там допълват, че решението на съда почива само на формално основание – неспазена процедура за обсъждане на проекта на постановление в НСТС. Видно е от решението и проекта на постановлението, че е бил обсъждан в комисията по доходите в НСТС. Т.е. съдът не поставя под съмнение целесъобразността на постановлението, както по отношение на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2015 год. в размер на 360 лв., така и по отношение на размера на МРЗ от 1 юли 2015 год. – 380 лв, включително и относно минималните часови ставки при 8 часов работен ден и 5 дневна работна седмица.
Въпросното решение на ВАС по никакъв начин не променя извършените вече разплащания за страната от 1 януари 2015 г. до момента на влизането му в сила.
* Допълнена с позицията на КНСБ